Informasjon

Bekkenøvelser ved ryggplager

Temaside om Korona

Stående

Det neste steget består i å gjøre de samme bevegelsene i stående posisjon. Dette vil kreve mer konsentrasjon enn ved de tidligere posisjonene. Fordelen med å lære å utføre denne øvelsen i stående posisjon, er at du blir mer bevisst på å ha en god bekkenstilling når du gjør forskjellige aktiviteter i stående stilling. Derfor vil denne øvelsen være hensiktsmessig å mestre for de som plages med ryggsmerter.

Se video av øvelsen ved å klikke her

  • Still deg med ryggen inntil en vegg
  • Øvre del av ryggen, baken og bakhodet skal være inntil veggen
  • Vipp bekkenet tilbake slik at hele korsryggen ligger flatt inntil veggen
  • Hold posisjonen i en kort periode
  • Vipp bekkenet fremover, slik at korsryggen svaies ut fra veggen
  • Hold posisjonen i en kort periode

Bakhodet og øvre del av ryggen skal være inntil veggen under hele utførelsen av øvelsen i begge retninger samtidig som bekkenet skal beveges.

Når du mestrer øvelsen uten å bevege overkroppen eller ved å bøye i knærne, kan du gjøre den samme øvelsen uten ryggstøtte. Da holder du tommelen og pekefingeren over bekkenet på begge sidene. Dermed kan du føle bevegelsen mens du utfører øvelsen.

Forrige side Neste side