Hopp til innhold
NHI.no
Annonse

Å leve med dysleksi

Oppmuntring og trøst er selvfølgelig nyttig i kampen mot dysleksien. Vi trenger alle noen aktiviteter som vi mestrer og som gir en god følelse. Det er oppbyggende og viktig å kunne drive med aktiviteter hvor en kan gjøre det godt til tross for sine handikap.

Annonse

Det er også viktig at du forklarer barnet hva dysleksi er. At det på ingen måte er en uoverkommelig svikt, og at det heller ikke er barnet sin feil. Jo mer inneforstått barnet er med det, jo bedre vil det kunne takle sine lærevansker. Dersom barnet får tidlig hjelp, kan også leseutviklingen langt på vei fremmes.

Barnet vil nok desverre oppleve flere og større hinder i sin skolegang enn de fleste andre. Derfor er det spesielt viktig å legge ting til rette slik at læring blir lettest mulig. Barnet bør ha en egen plass for lekselesning som er ryddig, ren og best mulig organisert. Det er også en fordel om dere kan bli enige med barnet om en fast avsatt tidsramme for lekselesingen. Det er også en fordel at barnet er mest mulig opplagt. Det innebærer nok søvn, et sunt kosthold og aktiverende lek og sport - det vil si god helse generelt!

Forøvrig er det viktig at alle som er involverte i barnets utvikling, er informert om problemet slik at alle kan være med og hjelpe til i barnets utdanning.

Dette dokumentet er basert på det profesjonelle dokumentet Tale og språkforstyrrelser . Referanselisten for dette dokumentet vises nedenfor

  1. Zeiner P. Spesifikke utviklingsforstyrrelser. Norsk barne- og ungdomspsykiatrisk forening. Veileder i BUP. Sist revidert 2019. legeforeningen.no
  2. McAllister A. Oralmotoriska störningar hos barn och ungdomar, Logopedi, Studentlitteratur, Lund 2008, s.377-382
  3. Lohmander A. Persson C. Henningsson G. Talstörningar av anatomiskt/strukturella avvikelser hos barn och ungdomar, Logopedi, Studentlitteratur, Lund 2008, s.387-388
  4. Lundberg I. Läsningens psykologi och pedagogik. Stockholm: Natur & Kultur, 2010.
  5. Dyslexi hos barn och ungdomar - Tester og insatser. En systematisk litteraturöversikt . SBU August 2014
  6. McAllister A. Lindestad P-Å. Södersten M. Röststörningar hos barn och ungdomar, Logopedi, Studentlitteratur, Lund 2008, s.377-382
  7. Schulte-Körne G. The prevention, diagnosis, and treatment of dyslexia. Dtsch Arztebl Int 2010; 107: 718-26. pmid:21046003 PubMed
Annonse
Annonse