Dysleksi: Behandling og tiltak
Selve årsaken til dysleksi kjenner vi ikke til, slik at tilstanden kan ikke forhindres. Vi kan derimot gjennom ulike tiltak minske problemet. Psykologiske tester kan kartlegge tilstanden og bidra til at undervisningen tilrettelegges best mulig. Læringsteknikker som legger større vekt på andre læringsmetoder enn det skrevne ord, foretrekkes, slik at andre sanser trekkes inn i læringsprosessen. For eksempel kan barnet lytte til lydopptak samtidig som det følger ordene i en tekst med en finger. En erfaren pedagog vil ha flere slike teknikker for å hjelpe barnet. Baret vil også kunne ha nytte av at du leser til det ofte, og at du hjelper barnet med å stave og uttale ord. Hvis barnet ditt har lettere for å ta i mot muntlig lærdom, vil det være verdifullt å høre på bøker i lydform for så å lese det samme i skrift sammen. Dersom det er snakk om alvorlige lese- og skrivevansker, bør læringen foregå i små posjoner og i små grupper. Dette innebærer at læringen vil ta tid og kanskje at barnet aldri vil oppnå fullverdige lese- og skriveferdigheter. I slike tilfeller vil det være klokt at barnet/ungdommen sikter mot et yrkesvalg som i liten grad er avhengig av skriftlig opplæring. Barn med mildere innslag av dysleksi kan lære å lese godt nok til å mestre skolefag på en utmerket måte!
Lærere og foreldre har også et ansvar for å påse at barna er i utvikling både når det gjelder lesing og skriving. Det er viktig at man ikke presser barnet, men bygger opp engasjement og positive følelser til å delta i lese- og skrivearbeid.
Dette dokumentet er basert på det profesjonelle dokumentet Tale og språkforstyrrelser . Referanselisten for dette dokumentet vises nedenfor
- Zeiner P. Spesifikke utviklingsforstyrrelser. Norsk barne- og ungdomspsykiatrisk forening. Veileder i BUP. Sist revidert 2019. legeforeningen.no
- McAllister A. Oralmotoriska störningar hos barn och ungdomar, Logopedi, Studentlitteratur, Lund 2008, s.377-382
- Lohmander A. Persson C. Henningsson G. Talstörningar av anatomiskt/strukturella avvikelser hos barn och ungdomar, Logopedi, Studentlitteratur, Lund 2008, s.387-388
- Lundberg I. Läsningens psykologi och pedagogik. Stockholm: Natur & Kultur, 2010.
- Dyslexi hos barn och ungdomar - Tester og insatser. En systematisk litteraturöversikt . SBU August 2014
- McAllister A. Lindestad P-Å. Södersten M. Röststörningar hos barn och ungdomar, Logopedi, Studentlitteratur, Lund 2008, s.377-382
- Schulte-Körne G. The prevention, diagnosis, and treatment of dyslexia. Dtsch Arztebl Int 2010; 107: 718-26. pmid:21046003 PubMed