Dysleksi: Konsekvenser
Evnen til å lære å lese trenger ikke påvirke andre sider av læringen, som regning (tallære). Likevel baserer de fleste fag seg på en skriftlig kunnskap som personer med dysleksi sliter med å få tak på, noe som hemmer deres læring i disse fagene. Dersom det ikke opplyses om problemet, og skolen ikke tar hensyn til det, vil det redusere prestasjonene, senke selvbildet, skape atferdsproblemer, aggresjon og tilbaketrekning fra omgangskrets og venner.
Det er en rekke faktorer som virker inn på alvorlighetsgraden av konsekvensene av dysleksi, men felles for dem er at de kan overvinnes eller sterkt begrenses ved riktig håndtering.
Dette dokumentet er basert på det profesjonelle dokumentet Tale og språkforstyrrelser . Referanselisten for dette dokumentet vises nedenfor
- Zeiner P. Spesifikke utviklingsforstyrrelser. Norsk barne- og ungdomspsykiatrisk forening. Veileder i BUP. Sist revidert 2019. legeforeningen.no
- McAllister A. Oralmotoriska störningar hos barn och ungdomar, Logopedi, Studentlitteratur, Lund 2008, s.377-382
- Lohmander A. Persson C. Henningsson G. Talstörningar av anatomiskt/strukturella avvikelser hos barn och ungdomar, Logopedi, Studentlitteratur, Lund 2008, s.387-388
- Lundberg I. Läsningens psykologi och pedagogik. Stockholm: Natur & Kultur, 2010.
- Dyslexi hos barn och ungdomar - Tester og insatser. En systematisk litteraturöversikt . SBU August 2014
- McAllister A. Lindestad P-Å. Södersten M. Röststörningar hos barn och ungdomar, Logopedi, Studentlitteratur, Lund 2008, s.377-382
- Schulte-Körne G. The prevention, diagnosis, and treatment of dyslexia. Dtsch Arztebl Int 2010; 107: 718-26. pmid:21046003 PubMed