Språk hos ettåringen
Hva kan man forvente at et barn på ett til to år kan forstå?

Av:
Marthe Lein, journalist. Godkjent av medisinsk redaksjon.
Sist oppdatert:
19. nov. 2024
Og hvor utviklet er språket?
Et barn mellom ett og to år vil gjerne peke på nese, hake og munn, og elsker å høre en sang om og om igjen. Mange prater i ett sett, mens andre har ennå ikke begynt å snakke så mye.
Den amerikanske organisasjonen American Speech-Language-Hearing Association (ASHA)1 har utarbeidet en guide som kan brukes som en rettesnor for hva man kan forvente språklig av barn i ulike aldre. På sine hjemmesider gir de også tips til hva du som voksen kan gjøre for å hjelpe barnet språklig.
NHI.no forteller i en serie artikler om hva ASHA mener barn bør mestre, og hva foreldre selv kan bidra med på ulike utviklingsnivå hos barnet.
Les også de andre artiklene om språk og barn:
I denne artikkelen ser vi på barn fra ett til to år, men har delt slik: Fra 13 til 18 måneder og fra 19 til 24 måneder.
Hva kan man forvente at barnet forstår hvis det er mellom 13 og 18 måneder?
- Ser seg rundt når det blir stilt «hvor»-spørsmål. For eksempel: «Hvor er teppet ditt?»
- Følger instruksjoner - som «Gi meg ballen», «Klem bamsen», «Kom hit» eller «Vis meg nesen din».
- Rister på hodet for «nei» og nikker på hodet for «ja»
- Skjønner omtale av en eller flere kroppsdeler.
- Bruker bevegelser når de er opprømte, som å klappe.
Hva kan du gjøre for å hjelpe barnet?
- Snakk om lyder: For eksempel om klokken som tikker, eller lag lyder til bil eller fly.
Snakk med barnet mens du gjør ting. Går dere en tur, kan du peke på det dere ser og si hva det heter.
- Gi barnet instruksjoner i to trinn, som "Ta ballen og legg den i boksen."
- Bruk korte ord og setninger som barnet kan gjenta. Legg til ord barnet sier. Hvis barnet for eksempel sier bil, kan du si: «Du har rett! Det er en stor rød bil.»
Fortell historier eller les for barnet hver dag. Prøv å finne bøker med store bilder og noen få ord på hver side. Snakk om bildene på hver side eller ting du ser rundt deg.
Be barnet peke på bilder, kroppsdeler eller objekter som du navngir.
Be barnet om å navngi bilder. De svarer kanskje ikke med det første - da kan du navngi bildene for dem. En dag vil de fortelle det selv.
Når du snakker med barnet - bruk det språket du er mest komfortabel med. Hvis familien din er flerspråklig, gi barnet mange sjanser til å høre og øve på språket hver dag. Å lære flere språk vil ikke føre til tale- eller språkproblemer.
Hva kan man forvente at barnet forstår hvis det er mellom 19 og 24 måneder?
- Bruker og forstår minst 50 forskjellige ord for mat, leker, dyr og kroppsdeler - selv om talen kanskje ikke er klar.
- Setter sammen to eller flere ord – som "mer vann" eller "gå ut".
- Følger flere instruksjoner – som "Ta skjeen og legg den på bordet."
- Bruker ord som meg, min og deg.
- Bruker ord for å be om hjelp.
- Bruker eiendomsord, som "pappas sokk".
Hva kan du som forelder gjøre?
- Snakk mens du gjør ting. Pek på kjente ting når dere går tur og fortell hva det heter. Si ting som: «Jeg ser en hund. Hunden sier 'voff'. Dette er en stor hund. Denne hunden er brun.»
- Snakk enkelt så det er lett for barnet å imitere.
- Gi respons. Hvis barnet sier "bil". Kan du si: "Du har rett. Det er en rød, stor bil".
- Les til barnet hver dag. Finn bøker med store bilder og noen få ord på hver side. Bruk tid og fortell om det dere ser på bildet.
- Be barnet peke på bilder som du navngir.
- Be barnet selv om å gi navn til bilder. Hun eller han vil kanskje ikke gjøre det med en gang, men før eller senere vil barnet si hva dere ser på bildet.
- Gi barnet flere instruksjoner, som "Ta ballen og legg den i boksen."
- ASHA, Communication Milestones: Age Ranges www.asha.org