Nyhetsartikkel

Skal du kutte ned på sukkeret?

Mange både barn og voksne får i seg for mye sukker. Hva kan du gjøre for å minske inntaket - og hvorfor bør du gjøre det?

Hopp til innhold

Det sier seg vel selv: å kutte ned på sukkeret ved å spise færre sukkerholdige matvarer, for eksempel godteri, kaker og kjeks, og drikke mindre brus er det som må til.

Men så enkelt er det kanskje likevel ikke. I denne artikkelen kan du lese om hvorfor vi bør unngå tilsatt sukker i den daglige kosten, i hvilke matvarer sukkeret gjemmer seg og hvor mye sukker som er ok å spise.

Les også: Sukkerholdig brus øker risikoen for leddgikt

Hvor mye er nok?

Sukker

Den type sukker vi spiser for mye av, er det som er tilsatt mat eller drikke, eller som finnes naturlig i honning, sirup og usøtet fruktjuice. Spesielt har sukkerholdige drikker vært knyttet til en økt risiko for overvekt og type 2 diabetes.

Les også: Sunt kosthold

Forskningsresultater konkluderer også med at et for høyt inntak av sukker øker risikoen for flere medisinske problemer, blant annet diabetes.

For et sunt og balansert kosthold, bør vi få de fleste av våre kalorier fra andre typer matvarer, for eksempel stivelsesholdige matvarer og frukt og grønnsaker. Sukker må derfor inntas med måte, men hvor mye sukker er nok?

Les også: Sukker og hjerte- og karsykdom

Helsedirektoratet i Norge har satt grensen for sukkerinntak på 10 energiprosent. Dette er satt ut fra en helhetlig vurdering av kostens sammensetning, næringstetthet, behovet for vitaminer og mineraler i forhold til helseproblemer.​

Ved normal fysisk aktivitet vil 10 energiprosent tilsvare et inntak av tilsatt sukker på 60-70 gram per dag for menn og 50-55 gram per dag for kvinner. Ved mindre fysisk aktivitet bør inntaket være lavere.

Les også: Sukkerets helsemessige betydning

I Storbritannia er kostrådene for sukker annerledes enn i Norge. Ifølge britiske NHS anbefales det at tilsatt sukker ikke utgjør mer enn 5 prosent av energien (kalorier) du får fra mat og drikke hver dag. Det er maksimalt 30 gram tilsatt sukker per dag for voksne, som er omtrent syv sukkerbiter.

Britiske myndigheter anbefaler at barn skal ha enda mindre - ikke mer enn 19 gram per dag for barn i alderen 4 til 6 år (5 sukkerbiter), og ikke mer enn 24 gram (6 sukkerbiter) for barn i alderen 7 til 10 år gammel.

For eksempel kan en boks med cola inneholde sukker tilsvarende 9 sukkerbiter. Sukker forekommer også naturlig i matvarer som frisk frukt og melk, men vi trenger ikke å kutte ned på disse typer sukker i samme grad.

Du kan sjekke innholdet av næringsstoffer i sukker og søte produkter i Matvaretabellen her