Nyhetsartikkel

Slik øker du forbrenningen

Lav forbrenning kan gjøre det vanskelig å gå ned i vekt. Heldigvis kan du med enkle grep få høyere forbrenning.

Slik øker du forbrenningen

Du kan øke forbrenningen din. Dette gjør du ved å:

  • Være mer aktiv - all økning av hverdagsaktivitet har en innvirkning på forbrenningen din. Gå av bussen en holdeplass før du pleier, ta trappen istedenfor heisen, lek med ungene eller gå en ekstra tur med hunden - alt hjelper.
  • Trene mer kondisjon. Finn en treningsform du liker, enten det er å gå, sykle, spille tennis eller danse. Dette vil øke forbrenningen din på kort sikt.
  • Tren mer styrke. Muskler forbrenner mer energi enn fett gjør. Styrketrening øker ikke bare forbrenningen på kort sikt. Dersom du bygger mer muskler, vil også hvileforbrenningen din øke. Mer muskelmasse bidrar også til bedre overlevelse ved sykdom eller skader.

Det er reduksjonen i muskelmasse som fører til at de fleste av oss får en lavere hvileforbrenning når vi blir eldre. Mister du mye muskler på diett, blir også hvileforbrenningen lavere enn om du bevarer dem. Ved å vedlikeholde eller øke muskelmassen kan vi dermed også i større grad opprettholde eller øke hvileforbrenningen. Ekstra muskler vil med andre ord føre til at du kan spise mer uten å legge på deg.

Forrige side Neste side