Informasjon

Overvekt hos barn

Det finnes flere definisjoner av overvekt hos barn, men norske retningslinjer angir nå hvilke inndelinger som skal brukes hos norske barn.

Hopp til innhold

Behandling

Det er først og fremst foreldrene som kan bidra i barnets forsøk på å redusere vekten. Helsepersonell og kostholdseksperter kan gi råd, men de kan ikke hjelpe barnet til å følge disse rådene i samme grad som det foreldrene kan.

Det aller viktigste du kan gjøre som forelder, er å være støttende. Husk at det synet du har på barnet, ofte gjenspeiles i barnets syn på seg selv. La barnet være trygg på at du er glad i det uansett vekt. Prøv å oppmuntre til bedring i steden for å kritisere. Det er også viktig å være var på signaler fra barnet om ting som har med utseende og sosiale forhold å gjøre.

Brems heller vektøkningen fremfor å oppnå vektreduksjon

Vanligvis tar man ikke sikte på å slanke et barn. Det er mer fornuftig å bremse og stanse vektøkningen, og så la barnet "vokse seg inn i" vekten sin. Dette kan ofte ta lang tid, men er en god måte å slanke barnet ditt på. Det er viktig å huske at selv om barnet er overvektig, trenger det ikke bli overvektig som voksen.

Familiens livsstil bør endres

En omlegging omfatter vanligvis endringer i dagliglivet til hele familien. Det er viktig at ikke barnet blir alene om å endre livsstilen. Husk at endringene er til en sunnere livsstil, noe som vi alle har godt av. Og det er letter å endre vanene hos barn, enn det er blant voksne.

Balanser inntak og forbruk

Prinsippet bak vektbalansen er enkelt - sett inntaket opp mot forbruket! All energi tilføres kroppen i form av mat eller drikke, det kommer ingen ting "ekstra" inn i regnestykket. Alle personer vil ha litt forskjellig forbruk av kalorier til kroppens vedlikeholdsfunksjoner, men forbruket styres først og fremst av hvor aktive vi er.

Noen råd med tanke på fysisk aktivitet:

  • Stillesittende aktiviteter som TV-kikking og dataspill gir ikke bare et lavt forbruk av kalorier, men det inviterer også til inntak av "snacks". Dere bør sette en tidsramme for disse aktivitetene, for eksempel 1,5 time hver dag (3 timer i helgene). Barnet kan gjerne selv disponere denne tiden. Har det spilt data i 45 minutter, vet det at det kun får se 45 minutter med TV den dagen
  • Oppmuntre til fysisk utfordrende aktiviteter slik som ballspill, hoppetau, svømming, sykling, skigåing og skøyter. De mest effektive aktivitetene gir litt høyere puls og lett svette. Unngå aktiviteter som gjør barnet helt utslitt, overopphetet eller tar pusten helt fra barnet
  • La barnet eksperimentere med ulike aktiviteter, slik at barnet finner ut hva det trives med
  • Målet bør være minst 30 minutter med lett utmattende aktivitet hver dag
  • Prøv å være et forbilde for barna dine. Hvis de observerer deg som aktiv, og du trives med denne aktiviteten, er det større sjanse for at de tar dette med seg og forblir aktive inn i de voksnes rekker!
  • Planlegg aktiviteter sammen som familie. Trening bør kombineres med hygge, for eksempel sykkelturer, dansing, skiturer ...
  • Oppmuntre barnet til å delta i idrett, og aller helst organisert idrett
  • Tving ikke barnet til å delta i opplegg som det opplever som ukomfortabelt eller flaut
  • Pass på at de aktivitetene barnet deltar i er tilpasset barnets utviklingsnivå

Noen råd om næringsinntak:

Hvor mye energi barnet bruker, styres altså av hvor aktivt barnet er. Men dere kan også forsøke å bedre balansen mellom inntak og forbruk av energi ved å bli mer bevisste på hva barnet putter i seg i form av energi. Noen råd her omfatter:

  • Kutt ut sukkerholdig brus! Lettbrus med kunstige søtningsmiddel anbefales! Vann er den beste tørstedrikken. 
  • Få barnet til å delta i handlerunder og tilbredning av maten
  • Ikke prøv å styre akkurat den mengden mat barnet skal spise, men la barnet styre mengde (og til en viss grad hva) mat selv
  • Sørg for at barnet ditt har et variert kosthold, og at det er ulik mat å velge mellom.
  • Gotterier og snacks må begrenses. En god regel, som praktiseres av svært mange, er å kun tillate gotterier en gang i uken, f.eks. til barne-TV på lørdag! Begrens mengden også da. Gotterier og snacks må også tillates i selskap eller til fest! 
  • Bruk frukt eller grønnsaker dersom barnet trenger mat mellom måltider
  • Oppfordre barnet til å spise sakte. Det gjør det lettere for barnet å vurdere når det er mett
  • Familien bør spise samlet så fremt det lar seg gjøre. Prøv å gjøre måltidene til en hyggelig familiestund
  • Dersom du føler at du ikke vet nok om kost, og ønsker råd, kan du ta dette opp med legen din, eventuelt kontakte en ernæringsfysiolog