Informasjon

Økt eller nedsatt svette

Temaside om Korona

Hva kan du gjøre selv?

Det finnes en rekke tiltak du kan gjøre selv for å redusere svetting og kroppslukt:

  • Daglige bad/dusj. Dette begrenser bakteriemengden på huden din, og du kan på den måten hindre kroppslukt.
  • Tørk bena godt etter bad. Mikroorganismer trives godt i våte, varme miljø, som mellom tærene dine. Fotpulver som du får kjøpt reseptfritt, kan også hjelpe.
  • Velg sokker og sko laget av naturlige materialer. En del syntetiske materialer lar ikke beina dine puste nok, og det kan forverre både svette og lukt. En del sokker er også bedre enn andre til å absorbere svette, dette gjelder for eksempel visse typer sportssokker.
  • Dersom du er plaget med fotsvette, bør du veksle mellom å bruke ulike sko - ikke bruk samme par sko to dager på rad - da skoene ofte ikke rekker å tørke inn over natten.
  • Bytt sokker ofte. Kvinner kan prøve strømpebukser med bomullssåler.
  • Luft beina dine når du kan, gå gjerne barfot.
  • Syntetiske plagg kan også hindre huden din i å puste og øker dermed svetten. En del sportsplagg er effektive i å absorbere svette.
  • Bruk antiperspirant på hender og føtter om natten. Prøv gjerne en antiperspirant uten parfyme.
  • Prøv teknikker for å slappe av - for eksempel yoga, meditasjon, biofeedback - da stress kan øke svetteproduksjonen.
  • En del mat og drikke kan virke inn på både svetting og kroppslukt. Du kan prøve å kutte ut koffeinholdige drikker og sterktluktende mat med løk og hvitløk.
Forrige side Neste side