Hopp til innhold
NHI.no
Annonse
Informasjon

ADHD - en oversikt

ADHD er en tilstand som innebærer vansker med konsentrasjon, uro og/eller impulsivitet.  Symptomene starter tidlig i barneårene og vedvarer ofte inn i ungdomsalderen og voksenlivet.

skoleelev
ADHD er en tilstand som berører nesten alle sider av livet. ADHD kan graderes fra milde til alvorlige vansker og komme til uttrykk på mange ulike måter.. Illustrasjonsfoto: Colourbox.

Sist oppdatert:

23. des. 2021

Hva er ADHD?

ADHD er en forkortelse av attention-deficit/hyperactivity disorder. "Attention-deficit" betyr oppmerksomhets-/konsentrasjonsvansker - en klarer ikke å samle seg om det en skal gjøre. "Hyperactivity" er hyperaktivitet, høyt aktivitetsnivå, vansker med å holde seg i ro eventuelt indre uro. I tillegg ses impulsivitet, vansker med å kontrollere impulser og selvregulering. Tilsammen utgjør disse tre kjernesymptomene ved ADHD. Andre navn på ADHD er hyperkinetiske forstyrrelser og oppmerksomhetsforstyrrelser.

Annonse

ADHD kan graderes fra milde til alvorlige vansker og komme til uttrykk på mange ulike måter. Det skilles mellom to hovedtyper av oppmerksomhetsforstyrrelse, les mer om undertypene av ADHD. Tilstanden er arvelig, men påvirkes også av en rekke faktorer i miljøet. ADHD er beslektet med autisme og Tourettes syndrom, og disse tilstandene inngår i det vi kaller nevroutviklingsforstyrrelser. Kjennetegn ved nevroutviklingsforstyrrelser er vansker som kommer til syne i barnealder i form av funksjonsvansker eller forsinket utvikling. Med alderen modnes nervesystemet, og funksjonsvanskene kan avta.

Én til tre prosent av barn og ungdom oppfyller kriterier for hyperkinetiske forstyrrelser. Brukes definisjonen fra det amerikanske diagnosesystemet DSM (ADHD), er forekomsten rundt fem prosent hos barn. Forholdet gutter til jenter varierer fra 3:1 og 4:1. Med økende alder og hos voksne utjevnes kjønnsforskjellene noe.

Animasjon om ADHD

Kjernesymptomer

Personer med ADHD er som alle andre - forskjellige. Det finnes ulike alvorlighetsgrader og ulike kombinasjoner av vanskene. Utgangspunktet er allikevel tre kjernesymptomer -eller hovedsymptomer, konsentrasjonsvansker, hyperaktivitet og impulsivitet. Hvordan disse hovedsymptomene kommer til uttrykk hos hver enkelt er svært varierende. I tillegg vil symptomene variere med alderen. Under listes noen eksempler på vansker som kan oppstå som følge av kjernesymptomene.   

Vansker med oppmerksomhet eller konsentrasjon

  • Vansker med å få med seg detaljer
  • Vansker med å opprettholde oppmerksomhet og konsentrasjon over tid
  • Vansker med å få med seg hva som blir sagt
  • Vansker med å følge instrukser 
  • Organisering, planlegging og tilrettelegging av aktiviteter kan være vanskelig
  • Oppgaver som krever konsentrasjon og oppmerksomhet unngås
  • Mister stadig ting som er nødvendig for å gjennomføre oppgaver
  • Blir lett distrahert av ytre omstendigheter
  • Kan være glemsom i forbindelse med dagliglivets aktiviteter

Vansker med hyperaktivitet

  • Småuro i hender og føtter
  • Forlater plassen sin, løper istedetfor å gå
  • Klatrer omkring på utilpasset måte
  • Vansker med å være stille
  • Stor motorisk (knyttet til bevegelse) aktivitet som ikke lar seg styre

Vansker med impulsivitet

  • Svarer før spørsmålet er avsluttet
  • Vansker med å vente på tur
  • Tendens til å avbryte, kan fremstå som utlåmodig
  • Snakker mye uten tanke på hva som passer seg i situasjonen

Les mer om symptomer og tegn ved ADHD

Årsak

ADHD skyldes et samspill mellom arvelige og miljømessige faktorer. Den genetiske faktoren er viktig og flere genvarianter er funnet å ha en sammenheng med forekomsten av ADHD. Å være for tidlig født og å ha lav fødselsvekt, alkoholinntak og røyking under graviditeten og inntak av enkelte legemidler i graviditeten er antatt å ha en sammenheng med økt risiko for ADHD hos barnet. Ulike forhold i barnets omgivelser vil kunne spille en rolle. 

Annonse

Diagnostikk

Graden av vansker i hverdagen er avgjørende for om det er aktuelt å gjøre videre undersøkelser. Dersom vanskene er så store at fungering er nedsatt i flere situasjoner, slik som på skolen og hjemme, kan barnehage, skole, barne- og familitjenesten, helsesykepleier eller fastlege bistå. For å avklare om årsaken til funksjonsvanskene er ADHD, må det gjøres en vurdering ved barne- og ungdomspsykiatrisk avdeling -BUP, psykiater eller eventuelt en barnelege.

Ved vanlig legeundersøkelse finnes som regel ikke noe galt, og det er ikke uvanlig at barnet, ungdommen eller den voksne kan konsentrere seg og svare greit for seg i en så strukturert setting som en legeundersøkelse på kontoret. Ved såkalt nevrologisk undersøkelse kan en hos en del barn og unge finne dårligere finmotorikk og koordinasjon enn det en skulle forvente ut fra alder. Dette skyldes en umodenhet i nervesystemet, og kan også delvis skyldes at barnet har konsentrasjonsvansker.  

Samtale og observasjon av barnet og inngående samtaler med foreldrene eller omsorgspersoner er sentralt. I tillegg innhentes informasjon fra barnets pedagog angående adferd, sosial fungering og ferdigheter i barnehage/skole. Hos voksne må de samme områdene kartlegges, inkludert opplysninger om atferd og fungering som barn. Informasjon fra nære familie, arbeidskollegaer, tidligere lærere eller helsestasjon er viktig. Symptomer hos voksne kan være mindre fremtredende og arte seg annerledes. Diagnosekriteriene for voksne er derfor noe annerledes enn de for barn.

Kjernesymptomene må være tilstede: konsentrasjonsvansker, hyperaktivitet og/eller impulsivitet. Disse må ha skapt betydelige problemer på minst to arenaer i livet, eksempelvis både hjemme og på skolen. Vanskene må være til stede i minimum seks måneder og fra før fylte syv år.

Les mer om ADHD, diagnostikk

Behandling

Formål

  • Gi informasjon til barnet, ungdommen eller den voksne, til foreldre, nære familie, skole/barnehage eller jobb om vanskelighetene som finnes, men også om sterke sider som bør utnyttes
  • Legge til rette for en best mulig utvikling fremover, hindre mistrivsel og uheldige atferdsmønster hos barn
  • Redusere symptomer for å bedre mulighetene for læring, få frem ubrukte ressurser, og skape bedre forhold til foreldre og kamerater
  • Bedre fungering i hverdagen, trivsel og mestring 
Annonse

Psykososiale tiltak

Informasjon, rådgiving, tilrettelegging og støtte til familie og miljøet rundt, er blant de viktigste tiltakene. Eksempler på dette kan være:

  • Hjelp til å strukturere hverdagen på en bedre måte. Det er viktig å skape oversikt, forutsigbarhet og kontinuitet i omsorgen og den pedagogiske situasjonen. Hjelpemidler som påminnelser på smarttelefon eller smartklokke, kan være av god nytte
  • Hjelp til bedre sosial fungering og redusere konflikter (for eksempel i friminutter)
  • Støtte og avlastningstiltak som besøkshjem

Medikamentell behandling

Legemiddelbehandling gis dersom det foreligger en alvorlig funksjonsnedsettelse. Legemidler skal gis som del av et mer omfattende behandlingsprogram, ikke som eneste behandling. Behandlingen er rettet mot hyperaktivitet, impulsivitet og konsentrasjonsproblemer. Bedring av disse symptomene kan også virke gunstig på andre vansker.

Sentralstimulerende midler som metylfenidat er mest brukt, og kan redusere symptomer hos opptil tre av fire barn som får behandling. Effekten hos voksne er ikke like godt studert, og ser ut til å være noe mindre. Vi har ennå ikke gode data på hvordan virkning og bivirkninger er over tid.

Behandling med sentralstimulerende midler skal startes og styres av barnelege, barnepsykiater, psykiater, nevrolog eller spesialist i rus- og avhengighetsmedisin. Oppfølgingen kan etterhvert overføres til fastlegen. Oppfølging med vurdering av effekt og mulige bivirkninger blir viktig. Det anbefales et årlig forsøk med en periode uten medisin, for å se om medisinen fortsatt virker eller fortsatt er nødvendig.

Sentralstimulerende kan lindre symptomer ved ADHD, men de helbreder ikke tilstanden. 

Psykoterapi

  • Rådgivning, veiledning og trening av foreldre om hvordan forholde seg til barnet ("Foreldreskoler")
  • Psykoterapi i forhold til ledsagende problemer som måtte oppstå
  • Behandling som påvirker atferden
    • Stimulering/forsterkning av ønsket atferd
    • Nødvendig å arbeide med små forandringer - en ting om gangen
    • Detaljert planlegging
    • Gode belønninger

Kost

Det er mye fokus på kosthold, men med dagens kunnskap kan man ikke anbefale noen spesiell diett.

Les mer om ADHD, behandling.

Prognose

Symptomer endres gjerne med alderen, voksne kan ha flere ulike symptomer, men ikke alltid like uttalte symptomer som barn og unge. En tendens er at hyperaktivitet og impulsivitet kan avta, mens oppmerksomhetsvanskene vedvarer. Forløpet varierer imidlertid med store individuelle forskjeller.

En god del barn og unge voksne med ADHD kjemper med sitt selvbilde, kan ha vansker i sosiale sammenhenger og underpresterer på skolen eller i arbeid. Ekspertene er enige om at uten behandling vil noen barn og unge med ADHD sannsynligvis fortsette å ha dårlige læreferdigheter og lav selvfølelse. Den gode nyheten er at ved god oppfølging og behandling, vil selvbilde, sosiale ferdigheter og skoleprestasjoner bedres. 

Annonse

Les mer om ADHD, komplikasjoner

Dette dokumentet er basert på det profesjonelle dokumentet ADHD/hyperkinetisk forstyrrelse . Referanselisten for dette dokumentet vises nedenfor

  1. ADHD/hyperkinetisk forstyrrelse - Nasjonal faglig retningslinje for utredning, behandling og oppfølging. Helsedirektoratet. Sist faglig oppdatert: 01. april 2022. www.helsedirektoratet.no
  2. Zeiner P, Weidle B. Hyperkinetiske forstyrrelser. Veileder i BUP. Norsk barne- og ungdomspsykiatrisk forening, 4. utgave. 2019. beta.legeforeningen.no
  3. Surén P, Thorstensen AG, Tørstad M et al. Diagnostikk av hyperkinetisk forstyrrelse hos barn i Norge. Tidsskr Nor Legeforen 2018. doi:10.4045/tidsskr.18.0418 DOI
  4. Heiervang E, Stormark KM, Lundervold AJ, Heimann M, Goodman R, Posserud MB, et al. Psychiatric disorders in Norwegian 8- to 10-year-olds: an epidemiological survey of prevalence, risk factors, and service use. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 2007;46(4):438-47. PubMed
  5. Bøe T, Heiervang ER, Stormark KM et al. Prevalence of psychiatric disorders in Norwegian 10-14-year-olds: Results from a cross-sectional study. PLoS One. 2021 Mar 19;16(3):e0248864. PMID: 33740026 PubMed
  6. Wichstrøm L, Berg-Nielsen TS, Angold A, Egger HL, Solheim E, Sveen TH: Prevalence of psychiatric disorders in preschoolers. Journal of Child Psychology and psychiatry 2012; 53 (6) 695-705. pmid: 22211517 PubMed
  7. Willcutt EG. The prevalence of DSM-IV attention-deficit/hyperactivity disorder: a meta-analytic review. Neurotherapeutics. 2012 Jul;9(3):490-9. PMID: 22976615 PubMed
  8. Young S, Adamo N, Ásgeirsdóttir BBet al. Females with ADHD: An expert consensus statement taking a lifespan approach providing guidance for the identification and treatment of attention-deficit/ hyperactivity disorder in girls and women. BMC Psychiatry. 2020 Aug 12;20(1):404. PMID: 32787804 PubMed
  9. Demontis D, Walters RK, Martin J et al; ADHD Working Group of the Psychiatric Genomics Consortium (PGC); Early Lifecourse & Genetic Epidemiology (EAGLE) Consortium. Nat Genet. 2019 Jan;51(1):63-75. Epub 2018 Nov 26. PMID: 30478444 PubMed
  10. Cederlöf M, Ohlsson Gotby A, Larsson H et al. Klinefelter syndrome and risk of psychosis, autism and ADHD. J Psychiatr Res. 2014 Jan;48(1):128-30. Epub 2013 Oct 11. PMID: 24139812 PubMed
  11. Faraone SV, Larsson H. Genetics of attention deficit hyperactivity disorder. Mol Psychiatry. 2019 Apr;24(4):562-575. Epub 2018 Jun 11. PMID: 29892054 PubMed
  12. Bélanger SA, Andrews D, Gray C, Korczak D. ADHD in children and youth: Part 1-Etiology, diagnosis, and comorbidity. Paediatr Child Health. 2018 Nov;23(7):447-453. Epub 2018 Oct 24. PMID: 30681669 PubMed
  13. Faraone SV, Banaschewski T, Coghill D et al. The World Federation of ADHD International Consensus Statement: 208 Evidence-based conclusions about the disorder. Neurosci Biobehav Rev. 2021 Sep;128:789-818. Epub 2021 Feb 4. PMID: 33549739 PubMed
  14. Hegvik TA, Instanes JT, Haavik J et al. Associations between attention-deficit/hyperactivity disorder and autoimmune diseases are modified by sex: a population-based cross-sectional study. Eur Child Adolesc Psychiatry. 2018 May;27(5):663-675. doi: 10.1007/s00787-017-1056-1. Epub 2017 Oct 5. Erratum in: Eur Child Adolesc Psychiatry. 2017 Dec 1;: PMID: 28983730 PubMed
  15. Thapar A, Cooper M, Eyre O, Langley K. Practitioner Review: What have we learnt about the causes of ADHD? J Child Psychol Psychiatry. 2013;54(1):3-16. PubMed
  16. Hoogman M, Bralten J, Hibar DP et al. Subcortical brain volume differences in participants with attention deficit hyperactivity disorder in children and adults: a cross-sectional mega-analysis. The Lancet Psychiatry, Feb 2017. PMID: 28219628 PubMed
  17. Thapar A, Cooper M. Attention deficit hyperactivity disorder. Lancet 2016; 387: 1240-50. pmid:26386541 PubMed
  18. Sciberras E, Mulraney M, Silva D, Coghill D. Prenatal Risk Factors and the Etiology of ADHD-Review of Existing Evidence. Curr Psychiatry Rep. 2017 Jan;19(1):1. PMID: 28091799 PubMed
  19. Ystrom E, Gustavson K, Brandlistuen RE, et al. Prenatal Exposure to Acetaminophen and Risk of ADHD. Pediatrics. 2017;140(5):e20163840. DOI: 10.1542/peds.2016-3840 DOI
  20. Ji Y, Azuine RE, Zhang Y, et al. Association of Cord Plasma Biomarkers of In Utero Acetaminophen Exposure With Risk of Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder and Autism Spectrum Disorder in Childhood. JAMA Psychiatry 2019. pmid:31664451 PubMed
  21. Ahlqvist VH, Sjöqvist H, Daman C, et al. Acetaminophen Use During Pregnancy and Children’s Risk of Autism, ADHD, and Intellectual Disability. JAMA 2024; 331: 1205-1214. pmid:38592388 PubMed
  22. Christensen J, Pedersen LH, Sun Y et al. Association of Prenatal Exposure to Valproate and Other Antiepileptic Drugs With Risk for Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder in Offspring. JAMA 2019; 2: e186606. doi:10.1001/jamanetworkopen.2018.6606 DOI
  23. Hernandez-Diaz S, Straub L, Bateman BT, et al. Risk of Autism after Prenatal Topiramate, Valproate, or Lamotrigine Exposure. N Engl J Med. 2024 Mar 21;390(12):1069-1079. PMID: 38507750 PubMed
  24. Keenan HT, Hall G, Marshall SW. Early head injury and attention deficit hyperactivity disorder: retospective cohort study. BMJ 2008; 337: a1984. pmid: 18988644 PubMed
  25. Gjevik E, Eldevik S, Fjæran-Granum T, Sponheim E. Kiddie-SADS reveals high rates of DSM-IV disorders in children and adolescents with autism spectrum disorders. J Autism Dev Disord. 2011;41(6):761-9. PubMed
  26. Tsang TW, Kohn MR, Efron D et al. Anxiety in Young People With ADHD: Clinical and Self-Report Outcomes. J Atten Disord 2012. pmid: 22713359 PubMed
  27. Wingo AP, Ghaemi SN. A systematic review of rates and diagnostic validity of comorbid adult attention-deficit/hyperactivity disorder and bipolar disorder. Clin psychiatry 2007; 68:1776-84 PubMed
  28. van de Glind G, Konstenius M, Koeter MW, et al. IASP Research Group. Variability in the prevalence of adult ADHD in treatment seeking substance use disorder patients: results from an international multi-center study exploring DSM-IV and DSM-5 criteria. Drug Alcohol Depend 2014;134:158-66 PubMed
  29. Van de Glind G, Brynte C, Skutle A, et al. The International Collaboration on ADHD and Substance Abuse (ICASA): Mission, Results, and Future Activities. Eur Addict Res. 2020;26(4-5):173-178. PMID: 32599579 PubMed
  30. NICE guidelines NG87 Attention deficit hyperactivity disorder: Diagnosis and management. (Publisert: March 2018). www.nice.org.uk
  31. Furlong M, McGilloway S, Bywater T, Hutchings J, Smith SM, Donnelly M. Cochrane review: behavioural and cognitive-behavioural group-based parenting programmes for early-onset conduct problems in children aged 3 to 12 years (Review). Evid Based Child Health 2013 Mar 7;8(2):318-692. PubMed
  32. Amlund-Hagen K, Ogden T, Bjørnebekk G. Treatment outcomes and mediators of Parent Management Training: A one-year follow-up of children with conduct problems. J Clin Child Adolesc Psychology 2011; 40(2):1-14. PubMed
  33. Larsson B, Fossum S, Clifford G, Drugli MB, Handegård BH, Mørch WT. Treatment of oppositional defiant and conduct problems in young Norwegian children : results of a randomized controlled trial. Eur Child Adolesc Psychiatry. 2009 Jan;18(1):42-52. PubMed
  34. Hiscock H, Sciberras E, Mensah F, et al. Impact of a behavioural sleep intervention on symptoms and sleep in children with attention deficit hyperactivity disorder, and parental mental health: randomised controlled trial. BMJ 2015; 350: h68. pmid: 25646809 PubMed
  35. Haugan AJ, Sund AM, Young S et al. Cognitive behavioural group therapy as addition to psychoeducation and pharmacological treatment for adolescents with ADHD symptoms and related impairments: a randomised controlled trial. BMC Psychiatry. 2022 Jun 2;22(1):375. PMID: 35655149 PubMed
  36. Sonuga-Barke EJ, Brandeis D, Cortese S, et al; European ADHD Guidelines Group. Nonpharmacological interventions for ADHD: systematic review and meta-analyses of randomized controlled trials of dietary and psychological treatments. Am J Psychiatry. 2013 Mar 1;170(3):275-89. PubMed
  37. Baweja R, Mattison RE, Waxmonsky JG. Impact of Attention-Deficit Hyperactivity Disorder on School Performance: What are the Effects of Medication?. Paediatr Drugs 2015; 17: 459-77. pmid:26259966 PubMed
  38. Sundhedsstyrelsen. National klinisk retningslinje for utredning og behandling af ADHD hos børn og unge. 2020. app.magicapp.org
  39. Cortese S, Adamo N, Del Giovane C et al. Comparative efficacy and tolerability of medications for attention-deficit hyperactivity disorder in children, adolescents, and adults: a systematic review and network meta-analysis. The Lancet Psychiatry 2018; 5: 727-738. pmid:30097390 PubMed
  40. Swanson JM, Arnold LE, Molina BSG et al. Young adult outcomes in the follow-up of the Multimodal Treatment Study of Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: symptom persistence, source discrepancy and height Suppression. J Child Psychol Psychiatry 2017; 58: 663-78. pmid:28295312 PubMed
  41. The MTA Cooperative Group. National Institute of Mental Health Multimodal treatment study of ADHD follow-up: changes in effectiveness and growth after the end of treatment. Pediatrics 2004; 113: 762-9. pmid: 15060225 PubMed
  42. Matthijssen AM, Dietrich A, Bierens M et al. Continued Benefits of Methylphenidate in ADHD After 2 Years in Clinical Practice: A Randomized Placebo-Controlled Discontinuation Study. Am J Psychiatry 2019. pmid:31109200 PubMed
  43. Zhang L, Li L, Andell P, et al. Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder Medications and Long-Term Risk of Cardiovascular Diseases. JAMA Psychiatry. Published online November 22, 2023. PMID: 37991787. PubMed
  44. DMP. Eksempler på legemidler som er omfattet av Schengen-attestbestemmelsene i Norge. Sist oppdatert 05.09.2023. www.dmp.no
  45. Reseptregisteret. Folkehelseinstituttet. Søk 14.12.2021
  46. Storebo OJ, Storm MRO, Pereira Ribeiro J, et al. Methylphenidate for children and adolescents with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). Cochrane Database Syst Rev. 2023 Mar 27;3(3):CD009885. doi: 10.1002/14651858.CD009885.pub3. DOI
  47. Storebø OJ, Pedersen N, Ramstad E et al. Methylphenidate for attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) in children and adolescents – assessment of adverse events in non‐randomised studies. Cochrane Database of Systematic Reviews 2018, Issue 5. Art. No.: CD012069. DOI: 10.1002/14651858.CD012069.pub2. Accessed 13 December 2021. The Cochrane Library
  48. Kidwell HM, et al. Stimulant medications and sleep for youth with ADHD: A meta-analysis . Pediatrics 2015. pmid: 26598454 PubMed
  49. Man KKC, Häge A, Banaschewski T et al; ADDUCE Consortium. Long-term safety of methylphenidate in children and adolescents with ADHD: 2-year outcomes of the Attention Deficit Hyperactivity Disorder Drugs Use Chronic Effects (ADDUCE) study. Lancet Psychiatry. 2023 May;10(5):323-333. Epub 2023 Mar 20. PMID: 36958362.
  50. Man KKC, Häge A, Banaschewski T, et al. Long-term safety of methylphenidate in children and adolescents with ADHD: 2-year outcomes of the Attention Deficit Hyperactivity Disorder Drugs Use Chronic Effects (ADDUCE) study. Lancet Psychiatry. 2023;10(5):323-333. PubMed
  51. Shin J-Y, Roughead EE, Park B-J, Pratt NL. Cardiovascular safety of methylphenidate among children and young people with attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD): Nationwide self controlled case series study. BMJ 2016; 353: i2550. pmid: 27245699 PubMed
  52. Viktorin A, Ryden E, Thase ME, et al. The Risk of Treatment-Emergent Mania With Methylphenidate in Bipolar Disorder. Am J Psychiatry. 2016. PMID: 27690517 PubMed
  53. Castells X, Blanco‐Silvente L, Cunill R. Amphetamines for attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) in adults. Cochrane Database of Systematic Reviews 2018, Issue 8. Art. No.: CD007813. DOI: 10.1002/14651858.CD007813.pub3. DOI
  54. Harstad E, Shults J, Barbaresi W, et al. α2-Adrenergic Agonists or Stimulants for Preschool-Age Children With Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. JAMA 2021. doi:10.1001/jama.2021.6118 DOI
  55. Heilskov Rytter MJ, Andersen LB, Houmann T, et al. Diet in the treatment of ADHD in children-A systematic review of the literature. Nord J Psychiatry 2014;16:1-18. PubMed
  56. Sonuga-Barke EJS, Brandeis D, Cortese S, et al. Nonpharmacological interventions for ADHD: Systematic review and meta-analyses of randomized controlled trials of dietary and psychological treatments. Am J Psychiatry 2013. pmid: 23350949 PubMed
  57. Gillies D, Sinn JKh, Lad SS, et al. Polyunsaturated fatty acids (PUFA) for attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) in children and adolescents. Cochrane database of Systematic Reviews 2012; 7: CD007986. pmid: 22786509 PubMed
  58. Weber W, Stoep AV, McCarty RL et al. Hypericum perforatum (St John's Wort) for Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder in Children and Adolescents. JAMA 2008; 299: 2633-41. PubMed
  59. Direktoratet for medisinske produkter: Bruk av markedsførte Melatonin-produkter. Publisert 18.01.2024. Nettsiden besøkt 16.03.25. www.dmp.no
  60. Van der Heijden KB, Smits MG, Van Someren EJ, Ridderinkhof KR, Gunning WB. Effect of melatonin on sleep, behavior, and cognition in ADHD and chronic sleep-onset insomnia. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 2007; 46: 233-41.
  61. Esposito S, Laino D, D'Alonzo R, Mencarelli A, Di Genova L, Fattorusso A, Argentiero A, Mencaroni E. Pediatric sleep disturbances and treatment with melatonin. J Transl Med. 2019 Mar 12;17(1):77. doi: 10.1186/s12967-019-1835-1. PMID: 30871585 PubMed
  62. Posner J, Polanczyk GV, Sonuga-Barke E. Attention-deficit hyperactivity disorder. Lancet. 2020 Feb 8;395(10222):450-462. Epub 2020 Jan 23. PMID: 31982036 PubMed
  63. Brikell I, Tao H, Li L, et al. ADHD medication discontinuation and persistence across the lifespan: a retrospective observational study using population-based databases. Lancet Psychiatry 2024; 11: 16-26. pmid:38035876 PubMed
  64. Li L, Zhu N, Zhang L, et al. ADHD Pharmacotherapy and Mortality in Individuals With ADHD. JAMA. 2024 Mar 12;331(10):850-860. doi: 10.1001/jama.2024.0851. PMID: 38470385 PubMed
Annonse
Annonse