Hopp til innhold
NHI.no
Annonse
Nyhetsartikkel

Skolestart: Frokost kan føre til bedre leseferdigheter

Barn som spiser frokost regelmessig, presterer bedre i lesetester enn barn som sjelden spiser frokost.

Frokost
Det kan være positivt for læringen at barna spiser frokost.

Av:

Marthe Lein, journalist.

Sist oppdatert:

18. aug. 2025

Det viser en studie publisert i Education Inquiry.

Forskerne har brukt tall fra den internasjonale leseundersøkelsen PIRLS 2016.

Denne undersøkelsen måler leseferdigheter hos elever på rundt ti år og inkluderer over 17 000 elever i Danmark, Finland, Norge og Sverige.

Annonse

Les også: Kostholdet som holder deg aktiv gjennom dagen

Resultatene viste at elever som oppga å spise frokost "hver dag" eller "de fleste dager" fikk i gjennomsnitt 36 poeng mer i lesetesten enn de som sjelden spiste frokost – selv etter at det var tatt hensyn til sosioøkonomisk bakgrunn og kjønn.

Dette tilsvarer en forbedring på to prosent.

Til Videnskab.dk sier forsker Dorte Ruge (ved UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole i Odense) at det å spise frokost er positivt for de fleste barn. Barna har det best når de har mat i magen, og dette vil også føre til at de presterer bedre på skolen.

Studien viser at de fleste nordiske barn spiser frokost ofte, men at andelen som hopper over dagens første måltid er noe høyere i Norge enn i de andre landene.

Les også: Psykisk helse og sunt kosthold hos barn

Ifølge forskerne bak den nye studien, bør det gjøres en systematisk innsats for å få flere barn til å spise frokost - som gratis måltider på skolen.

Selv om studien ikke kan vise at frokost er en direkte årsak til bedre leseferdigheter, mener forskerne likevel at  sammenhengen er tydelig nok til at temaet må få økt oppmerksomhet.

Les også: Sunt brød og pålegg

Sist i sin konklusjon skriver forfatterne at resultatene antyder at sammenhengen mellom å spise frokost og leseferdigheter blant norske elever var svakere sammenlignet med elever fra de andre nordiske landene som er inkludert i studien. Hva som kan være årsaken til dette, er uvisst.

  1. Illøkken K E, Ruge D, et.al. Associations between having breakfast and reading literacy achievement among Nordic primary school students. Education Inquiry 2024. www.tandfonline.com
  2. VIdenskav.dk, Skoleklar? Det her måltid kan give dine børn et forspring, 2025 videnskab.dk
Annonse
Annonse