Informasjon

Balansetrening

Balansetrening er viktig for alle grupper i befolkningen. Både for eldre som vil forebygge fall, idrettsutøvere som vil styrke balansen og forebygge skader, og generelt for å bedre helse og mobilitet.

Balanseøvelser

Treningen må være tilpasset din form og balanse.

Et eksempel på en enkel balanseøvelse du kan gjøre hvor som helst og når som helst, er å stå på ett ben. Stå gjerne ved en stol eller en vegg, slik at du har noe å støtte deg mot hvis det blir vanskelig. For å gjøre øvelsen litt mer utfordrende, kan du for eksempel stå på et skumgummiunderlag. Lukker du øynene blir øvelsen vanskeligere. Du kan også veksle mellom å hoppe fra side til side. Gjør du øvelsen barfot, så vil det gjøre øvelsen vanskeligere enn om du har på deg sko. Kaster du en ball mot veggen mens du står på en fot, blir øvelsen ytterligere utfordrende. Du kan også gjøre knebøy på en fot. Da kan du for eksempel stille deg ved en kant, slik at det benet du ikke står på, kan henge ned utenfor kanten. Mange bruker et balansebrett med en ball under. Skolebarn snur ofte benkene i gymsalen og balanserer på dem. Du kan også balansere på kantstein eller andre plasser der det passer. Alle hopp der du lander på ett ben, er gode balanseøvelser.

Forrige side Neste side