Hopp til innhold
NHI.no
Annonse

De mest aktuelle diagnosene

Besvimelse er den vanligste tilstanden (37 prosent) som utløser en akuttmedisinsk situasjon. Dehydrering kan være medvirkende årsak, det samme gjelder nedsatt oksygeninnhold i kabinluften. Endret spisemønster og slitenhet som følge av forsinkelser, kan også bidra. Pasienten ser umiddelbart syk ut, har endret bevissthet, kan være blek og klam, men oftest normaliserer tilstanden seg over 15 til 30 minutter. Det er sjelden nødvendig å anbefale nødlanding.

Annonse

Brystsmerter utgjør 8 prosent av alle akuttmedisinske hendelser ombord i rutegående fly. Årsaken kan være hjerteinfarkt, lungesykdom eller annen alvorlig medisinsk tilstand. Typiske symptomer ved akutt hjerteatakk er brystsmerter, tungpusthet, kvalme, brekninger, kaldsvetting. Vedvarende smerter, unormale vitale tegn, eller fortsatt pustebesvær, kan rådet være snarlig landing.

Tungpusthet forekommer i ca. 12 prosent av alle akuttmedisinske hendelser. Mulige årsaker er redusert oksygeninnhold i kabinluften som kan øke risikoen for forverrelse av underliggende lungesykdom, f.eks. KOLS.

Hjerneslag utgjør 2 prosent av alle akuttmedisinske hendelser ombord i fly. Akutt hjerneslag kan vise seg på ulike måter:
Typiske symptomer er utfall i minst en av funksjonene: PRATE (ordleting, utydelig tale), SMILE (skjevhet i ansikt), LØFTE (svekket kraft i en arm). Ved mistanke om akutt hjerneslag anbefales det som regel snarlig landing.

Bevisstthetsforstyrrelse kan ha utallige årsaker og utgjør en stor andel av akuttmedisinske hendelser ombord i fly. Hyppige forklaringen kan være stoffskifteforstyrrelser (eks. lavt blodsukker), infeksjon, sirkulasjonsforstyrrelse, høyt alkoholinntak, skade, nedsatt oksygentilførsel. En flyreise kan forverre en underliggende nevrologisk tilstand, f.eks. epilepsi. Anbefaling om nødlanding må vurderes.

Krampeanfall kan forekomme hos en pasient med epilepsi. Etter et slikt anfall kan det gå 15 til 30 minutter før pasienten er helt bevisst igjen. Et enkeltstående krampeanfall der pasienten tilfriskner, er vanligvis ikke grunn til å fremskynde landing. Flere eller vedvarende kramper der pasienten ikke kommer til bevissthet etter anfallet, bør føre til vurdering om snarlig landing.

Skade kan oppstå under flyvninger og er ganske vanlig. En årsak kan være fall i forbindelse med plutselig turbulens eller at noen faller ned fra hattehyllen og treffer en passasjer. De fleste skader ombord i passasjerfly er mindre og lar seg behandle med nødhjelpsutstyret som er ombord.

Akutt psykiatriske symptomer utgjør 3,5 prosent av akuttmedisinske hendelser. Utløsende stressfaktorer kan være langvarig innsjekking, tidkrevende sikkerhetskontroll, forsinket fly, trange kabiner, alkoholinntak. Symptomene kan spenne fra enkle angstanfall til akutte psykoser. Akutt agiterte passasjerer utgjør en betydelig sikkerhetsrisiko ombord i et fly. De kan forårsake forstyrrelser og opptre truende overfor andre passasjerer. Angst kan også fremkalle fysiske symptomer som brystsmerter og pusteproblemer.

Allergiske reaksjoner er sjelden alvorlige. Matallergi er den vanligste utløsende årsaken, særlig reaksjon på peanøtter og trenøtter.

Svangerskapskomplikasjoner. Vanligvis anbefales det ikke å fly etter 36 ukers graviditet ved ett foster eller etter 32 uker ved tvillinger. Vaginalblødning eller magesmerter før 20 uker krever vanligvis ikke spesielle tiltak eller nødlanding, kun at bakkepersonale er forberedt ved ankomst destinasjonsmålet. Svangerskapskomplikasjoner etter 20 ukers graviditet eller start av fødsel bør føre til umiddelbar konsultasjon med det medisinske bakkemannskapet og eventuelt nødlanding. 

Annonse

Hjertestans skjer i 0,3 prosent av alle akuttmedisinske hendelser ombord i fly, men tilstanden er ansvarlig for 86 prosent av alle dødsfall. Hjertelungeredning utføres etter standard rutiner, 30:2. Hjertestarter bør brukes så snart som mulig.

Dette dokumentet er basert på det profesjonelle dokumentet Akuttmedisin ombord i fly . Referanselisten for dette dokumentet vises nedenfor

  1. Martin-Gill C, Doyle TJ, Yealy DM. In-flight medical emergencies: a review. JAMA. 2018;320(24):2580-2590. PMID: 30575886 PubMed
  2. Hu JS, Smith JK. In-flight Medical Emergencies. Am Fam Physician. 2021;103(9):547-552. PubMed
  3. Kim JH, Choi-Kwon S, Park YH. Comparison of inflight first aid performed by cabin crew members and medical volunteers. J Travel Med. 2017;24(2):1–6. PMID: 28395095 PubMed
  4. Peterson DC, Martin-Gill C, Guyette FX, et al. Outcomes of medical emergencies on commercial airline flights. N Engl J Med. 2013;368(22):2075-2083. PubMed
  5. Kim JH, Choi-Kwon S, Park YH. Comparison of inflight first aid performed by cabin crew members and medical volunteers. J Travel Med. 2017;24(2). PMID: 28395095. PubMed
  6. International Air Transport Association. Annual Review 2018. Accessed June 23, 2018. www.iata.org
  7. Schreijer AJ, Hoylaerts MF, Meijers JC, et al. Explanations for coagulation activation after air travel. J Thromb Haemost. 2010;8(5):971-978. PubMed
  8. Chee YL, Watson HG. Air travel and thrombosis. Br J Haematol. 2005;130(5):671-680. PubMed
  9. Dahlbak Jacobsen L. Er det en lege ombord?. Tidsskr Nor Legeforen, 26. juni 2018 . doi:10.4045/tidsskr.18.0492 DOI
  10. Wong M. Doctor in the sky: medico-legal issues during in-flight emergencies. Med Law Int. 2017;17(1–2):65–98. journals.sagepub.com
  11. Nable JV, Tupe CL, Gehle BD, Brady WJ. In-flight medical emergencies during commercial travel. N Engl J Med. 2015;373(10):939-945. PubMed
  12. Kodama D, Yanagawa B, Chung J, et al. “Is there a doctor on board?”: Practical recommendations for managing in-flight medical emergencies. CMAJ. 2018;190(8):E217–E222. PMID: 29483330 PubMed
  13. International Air Transport Association. Medical manual. 11th ed. June 2018. www.iata.org
  14. O’Connor RE, Brady W, Brooks SC, et al. Part 10: acute coronary syndromes: 2010 American Heart Association guidelines for cardiopulmonary resuscitation and emergency cardiovascular care. Circulation 2010;122:Suppl 3:S787-S817. PMID: 20956226. PubMed
  15. Jauch EC, Saver JL, Adams HP Jr, et al. Guidelines for the early management of patients with acute ischemic stroke: a guideline for healthcare professionals from the American Heart Association/American Stroke Association. Stroke 2013;44:870-947. Stroke
  16. Baker SP, Brady JE, Shanahan DF, Li G. Aviation-related injury morbidity and mortality: data from U.S. health information systems. Aviat Space Environ Med 2009;80:1001-1005. PubMed
  17. Coker RK, Shiner RJ, Partridge MR. Is air travel safe for those with lung disease? Eur Respir J 2007;30:1057-1063. PubMed
  18. Silverman D, Gendreau M. Medical issues associated with commercial flights. Lancet 2009;373:2067-2077. PubMed
  19. Han Z, To GN, Fu SC, Chao CY, Weng W, Huang Q. Effect of human movement on airborne disease transmission in an airplane cabin: study using numerical modeling and quantitative risk analysis. BMC Infect Dis 2014;14:434-434. PubMed
  20. Morrison LJ, Kierzek G, Diekema DS, et al. 2010 American Heart Association guidelines for cardiopulmonary resuscitation and emergency cardiovascular care science, part 3: ethics. Circulation 2010;122:Suppl 3:S665-S675. www.ahajournals.org
  21. Humphreys S, Deyermond R, Bali I, Stevenson M, Fee JP. The effect of high altitude commercial air travel on oxygen saturation. Anaesthesia 2005;60:458-460. PubMed
Annonse
Annonse