Nyhetsartikkel

Alkohol - trening og ernæring

Visste du at alkohol hindrer opptaket av viktige næringsstoffer, og kan sabotere effekten av en treningsøkt? Eller hvorfor du ikke bør drikke alkohol på tom mage - rett etter trening?

Denne artikkelen er mer enn to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Påvirker blodsukkeret

bursdag

Alkohol svekker mekanismene som kontrollerer blodsukkernivået - noe som kan øke eller redusere blodsukkeret. Årsaken er at størstedelen av alkoholforbrenningen finner sted i leveren, som også produserer glukose. Alkohol kan senke blodsukkeret umiddelbart etter inntak, og vare i opptil 12 timer etterpå. Lavt blodsukker kan medføre alvorlig skade selv om det er kortvarig, særlig hos personer med diabetes.

Også for personer uten diabetes er det uheldig å drikke rett etter trening - uavhengig av hvor ofte og hvor mye du drikker. Dersom du drikker alkohol rett etter en treningsøkt uten at du har spist og drukket ordentlig mat og drikke først, kan blodsukkeret bli holdt nede på et usunt nivå. Forskning har vist at akutt alkoholinntak øker insulinutskillelsen, forårsaker lavt blodsukker, og kan hemme de hormonelle reaksjonene som vanligvis vil få blodsukkeret opp igjen. Så lite som en halv desiliter alkohol på tom mage kan føre til veldig lave blodsukkernivå. En treningsøkt vil i seg selv senke blodsukkeret. Etter treningen jobber kroppen for å erstatte glykogenlagrene. Hvis du har trent, er det derfor viktig å fylle på med ordentlig mat og drikke før du drikker alkohol. Personer med diabetes bør være særlig på vakt for dette. Det kan du lese mer om i denne artikkelen: Diabetes og alkohol

Forrige side Neste side