Informasjon

Karbohydrater

Karbohydrater er kroppens hovedkilde til energi. Inntaket av karbohydrater bør ligge på 45-60 energiprosent. Sunne kilder til karbohydrater er grove kornprodukter, grønnsaker, frukt og bær.

Karbohydrater er en viktig del av et sunt kosthold. For flere organer, som hjernen, de øvrige deler av sentralnervesystemet og nyrene er karbohydrater den eneste energikilden. Når vi spiser karbohydratrik mat, bryter fordøyelsessystemet ned karbohydrater til enkle sukkerarter, det vil si glukose, fruktose eller galaktose. Samtidig skiller bukspyttkjertelen ut et hormon - insulin - som er nødvendig for å få glukosen fra blodet, og inn i kroppens celler. Dette sukkeret blir brukt til energi i kroppens celler, vev og organer.

Overskudd blir lagret i leveren, musklene og fettcellene i form av glykogen og fett til senere bruk.

Gode og dårlige kilder til karbohydrater

karbohydrat5.jpg
Søtsaker som dette gir kun "tomme kalorier", og er eksempler på mat man bør spise lite av.

Eksempler på mat som er rik på karbohydrater som er bra for kroppen, er grove kornprodukter, grønnsaker, belgfrukter, og hele frukt og bær. De usunne karbohydratene man skal være særlig påpasselig med å ikke spise for mye av, er sukkersøtede drikker, søtsaker, juice, bakevarer (som kaker, muffins, boller og så videre), hvitt brød, hvit pasta, hvit ris, og lignende.

Ofte bruker man begrepet enkle karbohydrater om de usunne karbohydratene, og komplekse karbohydrater som er mer positive for kroppen. Komplekse karbohydrater er ikke bearbeidet, og de inneholder fiber som naturlig forekommer i matvaren. Enkle karbohydrater, eller bearbeidede karbohydrater, har fått fjernet naturlig forekommende fiber og de vitaminene og mineralene som man får i hele korn. 

Riktignok ender både enkle og komplekse karbohydrater opp som glukose, men når du spiser mye komplekse karbohydrater, gir det vanligvis en helsebonus i form av ekstra vitaminer, mineraler og fiber. Enkle karbohydrater inneholder det vi kaller "tomme kalorier", noe som betyr at de gir energi, men lite annet.

Neste side