Informasjon

Proteinbehov for maksimal treningseffekt

At de som trener mye, har behov for mer protein enn de som trener lite, er godt kjent. Men hvor mye ekstra protein er nødvendig? Når bør vi sørge for å spise ekstra proteinrik mat?

Mer er ikke bedre

Grupper som kan ha nytte av proteintilskudd, er de som har et kosthold med lavt proteininnhold eller lav proteinkvalitet på matvarene de spiser. En som lever på ren vegetarkost, kan ligge for lavt i forhold til de behov en idrettsutøver har. Dersom du har et normalt norsk kosthold, med meieriprodukter, kjøtt og fisk, får du det proteinet du trenger og vel så det. De fleste får da minimum 14-16 prosent av energien sin fra protein.

Enkelte idrettsutøvere - kanskje spesielt kroppsbyggere - ser ut til å tro at dersom de spiser mer protein enn det som er anbefalt, vil de få enda bedre resultater og raskere økning i muskelmassen.

- Ingen studier har vist at et proteininntak på over 1.8 gram protein per kilo kroppsvekt per dag, har noen ekstra effekt. Det er gjort flere forsøk på dette. Blant annet har man hatt studier der en gruppe har fått tre gram per kilo kroppsvekt om dagen, mens en annen gruppe fikk 1.8 gram per kilo kroppsvekt per dag. De trente likt, og det var ingen forskjell i hvor mye muskelmasse de to gruppene la på seg, sier Raastad.

Forrige side Neste side