Hopp til innhold
NHI.no
Annonse

Flyreiser og diabetes type 1: Passering av tidssoner

Dersom du skal reise langt og passerer flere tidssoner, må insulinbehovet justeres underveis. Reiser du nordover eller sørover, vil det vanligvis være unødvendig å justere insulindosene. Reiser du østover eller vestover, og passerer mer enn fem tidssoner, må du justere dosene. Reiser du østover blir dagen kortere og insulindosene tettere enn normalt, noe som kan føre til lavt blodsukker. Reiser du vestover blir dagen lenger, og insulindosene må økes. Det er viktig å merke seg at denne oppskriften ikke alltid stemmer, skriver forfatterne bak artikkelen "Have Insulin, will fly" i tidsskriftet Clinical Diabetes. Enten du har diabetes eller ikke - er det vanlig å oppleve jet-lag når du passerer flere tidssoner.

Annonse

Det mest effektive kan være å bruke kun hurtigvirkende insulin på reisen. Da går du straks over til døgnrytmen ved reisemålet.

  1. Aerospace Medical Association: Diabetes www.asma.org
  2. Chandran M, Edelman S.V. Have Insulin, Will Fly: Diabetes Management During Air Travel and Time Zone Adjustment Strategies. Clinical Diabetes 2003; 21: 82-85. clinical.diabetesjournals.org
  3. American Diabetes Association . Flying With Diabetes. Clinical Diabetes 2003; 21: 86. clinical.diabetesjournals.org
  4. Hanås R. Type 1 diabetes hos barn, ungdom og unge voksne. : NKS-Forlaget, 2002.
  5. Luftfartstilsynet www.luftfartstilsynet.no
  6. Diabetes UK. Travel & diabetes. Siden besøkt 20.12.2017. www.diabetes.org.uk
  7. Priya G. Kalra S, Dutta D, Maisnam I, Aggarwal S. Up In The Air With Diabetes: a Systematic Review of Literature and A Pragmatic Approach to Diabetes Management During Long-Distance Travel. Journal of Diabetes & Metabolic Disorders 2020. www.heraldopenaccess.us
Annonse
Annonse