Flyreiser og diabetes type 1: Sikkerhetskontrollen
Ifølge American Diabetes Association er det noen produsenter som anbefaler at du ikke har insulinpumpen på når du passerer AIT-skannere (AIT - Advanced Imaging Technology), mens andre ikke har noen slike advarsler. I og med at anbefalingene varierer, finnes det ikke en fast anbefaling for screening av insulinpumper. Medtronic skriver på sine nettsider at insulinpumpene og de kontinuerlige blodsukkermålerne de produserer, skal tåle vanlige elektromagnetiske forstyrrelser, inkludert noen av sikkerhetssystemene på flyplasser. Videre skriver de at du kan ha pumpen og utstyret for kontinuerlig blodsukkermåling på når du går gjennom vanlige sikkerhetssystem som metalldetektorer på flyplasser, men du må ikke sende utstyret gjennom røntgenmaskinen. Dersom du må gjennom en kroppsskanner, må du fjerne insulinpumpen og sender og mottager for kontinuerlig blodsukkermåling. Dette er en vanlig problemstilling, så forhør deg med sikkerhetspersonalet om hva som er prosedyren akkurat der. Alternativet er å beholde utstyret på, og be personellet om å heller gjøre en manuell kroppsvisitasjon.
En annen produsent av insulinpumper, Animas, skriver på sine nettsider at det kan være nødvendig å fjerne pumpen også før du går gjennom metalldetektoren, ettersom utstyret kan føre til at metalldetektoren slår ut. Insulinpumpen må ikke bli utsatt for røntgenstråler fordi det kan ødelegge programvaren og påvirke insulintilførselen skriver de. Infusjonssettet behøver du ikke å gjøre noe med.
Ifølge en annen artikkel fra American Diabetes Association blir ikke insulin påvirket av røntgenstråler, slik at du trygt kan sende insulinpenn og refill gjennom røntgenmaskinen. Det samme gjelder annet diabetesutstyr. Om du likevel er bekymret, kan du be sikkerhetsvaktene om å undersøke medisinen din manuelt.
På flyreiser sitter vi ofte mye i ro og spiser gjerne karbohydrater - noe som kan føre til økt insulinbehov. Følelser som stress eller spenning kan også gi høyere blodsukker. Derfor bør du måle blodsukkeret hyppig på turen. Trykket i kabinen kan føre til at det oppstår luftbobler i beholderen på insulinpennen. For å unngå dette, fjerner du nålen straks du har satt en injeksjon.
- Aerospace Medical Association: Diabetes www.asma.org
- Chandran M, Edelman S.V. Have Insulin, Will Fly: Diabetes Management During Air Travel and Time Zone Adjustment Strategies. Clinical Diabetes 2003; 21: 82-85. clinical.diabetesjournals.org
- American Diabetes Association . Flying With Diabetes. Clinical Diabetes 2003; 21: 86. clinical.diabetesjournals.org
- Hanås R. Type 1 diabetes hos barn, ungdom og unge voksne. : NKS-Forlaget, 2002.
- Luftfartstilsynet www.luftfartstilsynet.no
- Diabetes UK. Travel & diabetes. Siden besøkt 20.12.2017. www.diabetes.org.uk
- Priya G. Kalra S, Dutta D, Maisnam I, Aggarwal S. Up In The Air With Diabetes: a Systematic Review of Literature and A Pragmatic Approach to Diabetes Management During Long-Distance Travel. Journal of Diabetes & Metabolic Disorders 2020. www.heraldopenaccess.us