Begrensninger
Blant begrensningene i studien er det at det var få deltagere, lite variert testgruppe, og at målemetoden av hjerneaktivitet er lite brukt. Tidligere studier har vist at metoden kan brukes effektivt til å behandle pasienter. Metodene er altså lovende, men de bør tolkes med forsiktighet. Samtidig skriver forskerne at det var en styrke for studien at det ble brukt ulike målemetoder, og at de kontrollerte for mange faktorer, som romtemperatur og tid på dagen. De skriver også at de fant at det ikke var nødvendig å ha hund fra før for å få effekt av å ha en hund i rommet. Videre anbefaler de at det forskes mer på dette, gjerne med større antall deltagere og mer varierte grupper, deriblant barn med ADHD.
Forfatterne konkluderer med at nærvær og samspill med hund, kan øke oppmerksomhet og konsentrasjon hos barn.
Human-Animal Interaction Bulletin er en seksjon av Society of Counseling Psychology, og hører inn under American Psychological Association.
- Hediger K, Turner DC. Can dogs increase children's attention and concentration performance? A randomised controlled trial.. Human-Animal Interaction Bulletin 2014; 2 (2): 21-39. www.apa-hai.org