Best med en ekte hund

Barna var sammen med enten en trenet terapihund, eller en robothund, i 15 minutter før de gjennomførte testen.
Forfatterne fant bedring i både læringseffekten i hukommelsestesten og den nevropsykologiske oppmerksomhetstesten når barna var sammen med, eller hadde lekt med hunden. Ingen slik effekt ble funnet i de to andre testene. Når barna var sammen med robothunden, ble oppmerksomhetsprosessen som ble målt fortil i hjernen, betydelig redusert i løpet av den tiden testen varte. Denne reduksjonen så de ikke i testene der en virkelig hund ble brukt. I tillegg var signalet fra testen med infrarød hemoencephalography betydelig høyere i alle de tre oppmerksomhetstestene, når hunden var i nærheten av barna. Resultatene fra studien stemmer altså overens med tidligere studier - en hund i klasserommet vil ikke distrahere elevene.
- Hediger K, Turner DC. Can dogs increase children's attention and concentration performance? A randomised controlled trial.. Human-Animal Interaction Bulletin 2014; 2 (2): 21-39. www.apa-hai.org