Bedre læring med hund i klasserommet: Lyttet mer oppmerksomt
Mange studier har forsøkt å avgjøre om nærværet til dyr kan bedre konsentrasjon og oppmerksomhet hos barn. I en studie fra 2003 fant forfatterne at aktivitet, tilbaketrekking og aggressivt samspill blant barn ble redusert når det var en hund i klasserommet. Nærværet forsterket også gruppeaktivitet og forbedret sosialt samspill. Barna var mer oppmerksomme, og de lyttet bedre til læreren når hunden var tilstede. Flere studier har underbygd dette, men forfatterne kjenner bare til en tidligere studie som har brukt direkte tiltak for å måle dette. Denne studien fant ingen slik effekt, men den hadde en begrenset utforming, noe som gjør at resultatene ikke kan generaliseres.
Alle barna som deltok i studien var sveitsiske. I studien ble kun barn uten konsentrasjonsproblemer inkludert. Barn som hadde hund fra før, eller som var allergiske eller redde for hunder, og barn som ikke ville være med, ble ekskludert fra studien.
- Hediger K, Turner DC. Can dogs increase children's attention and concentration performance? A randomised controlled trial.. Human-Animal Interaction Bulletin 2014; 2 (2): 21-39. www.apa-hai.org