Positivt, nødvendig og ganske farlig: Mest ulykkesutsatt i 10-14 års alder
I Norge blir bare de sykkelulykkene som involverer motorkjøretøy, registrert. Da skriver politiet rapport.
- Politiet er ikke helseutdannet. Dermed er det stor sannsynlighet for at skadefastsettingen ikke blir god nok. Det sier heller ikke noe om utviklingen på lang sikt. De største mørketallene er trolig blant syklistskader. Vi vet at de aller fleste sykkelulykker er såkalte singelulykker - ulykker der ingen andre kjøretøy, syklister, gående eller andre er involvert, sier Johansen.
Det finnes altså statistikk som blir brukt - som eksemplene nedenfor viser. Utfordringen er at det er store mørketall på denne type ulykker, - særlig ulykker som ikke involverer motorkjøretøy. I ulykker der personer dør blir ulykken etterforsket og det finnes derfor god statistikk på dødsulykker.
Antall barn som dør på sykkel i Norge, er så lavt at det ikke gir grunnlag for å si noe om utvikling.
- Hvis vi ser på statistikk tilbake til 1990-tallet, så ser vi tall som 0,1 og 2,0, per år. Hvert eneste dødsfall er en tragedie, men de er heldigvis få. De fleste barn som blir drept i trafikken, er i bil, sier Johansen.
De mest ulykkesutsatte syklistene befinner seg i aldersgruppen 10-14 år.
- Når de blir 16 år, blir sykkelen ofte erstattet med moped, sier Johansen.