Hopp til innhold
NHI.no
Annonse

Positivt, nødvendig og ganske farlig: Norsk sykkelkultur er annerledes

Utfordringene og farene ligger ofte i variasjonene i løypa, og syklistens ønske om å holde en jevn, ofte høy, fart.

- I løpet av turen hjem fra jobb må du krysse kjøreretningen, du må gjennom trafikkerte kryss og over gangfelt. Det er utfordrende. Vi i Trygg Trafikk ønsker en skikkelig sykkelopplæring. Den bør være like god som bil- og mopedopplæringen. Den oppvoksende slekt bør ha kompetanse i bunn. Du vil likevel bli påvirket av andre faktorer - som tidspress, de rundt deg, motivasjon, at treningsfarten må opphøre i områder der medtrafikantene dine er både kjørende, andre syklende og gående. Mange vil helst slippe å stoppe på rødt lys, og skifter da ofte rolle. Jeg bryr meg ikke om at dette irriterer noen. Irritasjon er ikke farlig. Men når du skifter rolle fort, og det kommer brått på medtrafikantene, da er det farlig, sier Johansen.

Annonse

Mange ønsker å sammenligne Norge med andre sykkelnasjoner, som for eksempel Nederland og Danmark.

-Men norsk sykkelkultur er annerledes. I København eller Amsterdam sykler man gjerne med dame- eller herresykkel, med kurv foran og en loff i kurven. Her har vi gul jakke, offroadsykkel, og det skal være tøft. Da må tilretteleggingen være annerledes. Vi må diskutere farten og endre kollektive holdninger. Å trene på sykkel er veldig bra – men i blandingstrafikk kan det være farlig, sier Johansen.

Annonse
Annonse