Hopp til innhold
NHI.no
Annonse

Positivt, nødvendig og farlig

Både i USA og i Norge har andelen som sykler, økt. Dette gjelder særlig voksne i de store byene. I Oslo er andelen som sykler til jobb nå 12 prosent, mens det i Trondheim er åtte prosent som sykler til jobben.

Annonse

- Regjering og Storting ønsker at vi skal sykle mer, gå mer, og bruke kollektivtransport oftere. At folk sykler er derfor både positivt og nødvendig. Det er dessuten bra for folkehelsa og miljøet. Samtidig vet vi at sykling er ganske farlig. Det er ikke så mange som dør, men veldig mange blir skadet. Hvis vi øker andelen syklister, vil vi få flere ulykker. Både ulykker som ikke involverer andre, og ulykker som involverer bil, buss, gående, andre syklister osv. Dette må møtes med tilrettelegging for sykling, og det har et sikkerhetsaspekt. Det finnes eksempler på at byggeplasser har blitt dødsfeller for syklende, fordi utbygger ikke har tatt hensyn til at syklende skal passere trygt. I tillegg må man se på hvilke typer løsninger man velger i forhold til hvilken fart som er mest hensiktsmessig. Skal du blande gående og syklende, bør sykkelfarten være ganske lav, sier Johansen.

Annonse
Annonse