Informasjon

Mirakelkur for kropp og sinn

Leter du etter en kur som kan forebygge de fleste livsstilssykdommer, gi deg et lengre liv, en flottere kropp, mer energi og overskudd, redusere stress, angst og depresjoner i hverdagen?

Illustrasjonsfoto: Colourbox
Illustrasjonsfoto: Colourbox

Hopp til innhold

Uavhengig av alder og funksjonsevner

I følge en studie som ble utført ved det anerkjente svenske Karolinska Institutet, kan det å være fysisk aktiv når du er middelaldrende, redusere risikoen for å utvikle demens og Alzheimers sykdom. Studien viste at de som trente mer enn to ganger i uken, hadde hele 60 prosent mindre sjanse for å utvikle Alzheimers sykdom enn de som var inaktive, og 50 prosent mindre sjanse for å utvikle demens.

Trening og fysisk aktivitet er sammen med et sunt kosthold også den sunneste og beste måten å oppnå og opprettholde en sunn vekt på. Som kjent øker energiforbruket når vi er fysisk aktive, og når vi forbrenner mer enn vi forbruker, går vi ned i vekt. I tillegg øker hvileforbrenningen, altså forbrenningen mellom treningsøktene. Dette gjelder spesielt ved styrketrening. Om vi er fornøyde med vekten i utgangspunktet, så kan vi spise litt mer uten å legge på oss. Helsefordelene ved trening er like store enten vi er tynne eller tykke. Å være "naturlig tynn uten å trene" gir deg på ingen måte de helsefordelene du får ved å være fysisk aktiv, selv om du slipper å tenke på vekten.

Disse helsefordelene kan alle oppnå ved å trene litt hver dag, uavhengig av alder, kjønn eller funksjonsevner. Både barn og unge, gravide, eldre og funksjonshemmede får altså økt overskudd og arbeidskapasitet, opplever psykisk velvære og økt grad av selvhjulpenhet.