Informasjon

Styrketrening

Uansett kjønn, alder eller om du er funksjonshemmet, vil det å trene styrke gi deg et sunnere og bedre liv.

Styrketrening kan gi deg en velproporsjonert kropp og en rekke helsefordeler.

Hopp til innhold

To til tre økter i uken er nok

Hjemme kan du investere i litt enkelt gymutstyr, for eksempel noen hantler, vektskiver og en vektstang, eller du kan bruke kroppen som naturlig motstand. Da kan du utføre øvelser som sit-ups, armhevinger, dips og så videre. Hvis du får vondt, føler deg kvalm, svimmel eller uvel, bør du ta en pause, eller eventuelt avslutte treningsøkten. Ømme muskler er derimot helt normalt.

To til tre styrkeøkter i uken, der hver økt er på minst 30 minutter, er nok til at du vil få god effekt av styrketreningen. Etter noen få uker vil du merke det på både styrken og utholdenheten. Om du er utrent i utgangspunktet, kan du øke styrken med 50 prosent eller mer innen seks måneder.

Styrketrening kan også  føre til at du blir bedre i andre idretter. Det er derfor veldig mange toppidrettsutøvere trener mye styrke i tillegg til den idretten de konkurrerer i. Økt styrke kan for eksempel gi hardere slag i tennis, kraftigere fraspark i sprint, bedre spenst, og så videre.